Demonstrace funkce digitálního zpracování zvukového a obrazového signálu

školitel: Dr. Ing. Josef Petřík

anotace:

Práce by měla obsahovat především softwarovou, textovou a obrazovou podporu výuky digitálního zpracování signálů tj.: demonstraci funkce některých používaných metod digitálního zpracování signálu, demonstrační programy realizace digitálních filtrů, hypertextový dynamický model digitálního signálového procesoru, demonstraci funkce kompresních programů pro audio i video signály, demonstraci funkce kodérů pro zpracování audio i video signálu, demonstraci funkce digitálních efektů především audiosignálu.

Literatura:

Hlaváč, V., Sedláček M.: Zpracování signálů a obrazů, skriptum FEL, Vydavatelství ČVUT, 220 stran, 2002

Krtička, A. a kol.: Číslicové zpracování signálů. S-2222, 1993.

Sedláček, M.: Zpracování signálů v měřicí technice. VČVUT 1998.

A.v.d.Enden, A.M.Vehoeckx: Discrete signal processing. Prentice Hall,1989

 

Hudební zvuk – tón a jeho měřitelné vlastnosti

školitel: Dr. Ing. Josef Petřík

Cíle: Práce má řešit problematiku fyzikální akustiky na jedné straně a hudební teorie a praxe na straně druhé. Jsou to jevy popsatelné na jedné straně přesnými exaktními metodami fyzikální akustiky (výškou – frekvencí první harmonické, barvou –frekvencí a intenzitou vyšších harmonických tónů, intenzitou tónu a časovým průběhem tónu), na druhé straně charakterizovány na základě subjektivních popisů hudebně estetických (ušlechtilostí, nosností, rozsahem a intenzitou, hudebností). Základním úkolem je se přiblížit přesnými měřícími metodami subjektivnímu hodnocení tónu.

Metodika: Chceme-li získat informace o vlastnostech tónů, může být k tomu použita metoda harmonické analýzy. Tuto metodu lze použít hlavně k harmonické analýze čistých, určitou dobu trvajících tónů. Dřívější metody analogové filtrace k získání amplitudového spektra neumožňovaly přesné měření amplitud jednotlivých harmonických tónů. Současné metody diskrétní harmonické analýzy aplikované na data získaná z přesných mnohabitových analogově–digitálních převodníků (v současnosti až 24 bitových) umožňují rozlišení až 16 777 216 úrovní jednotlivých harmonických tónů. Srovnáním amplitudových spekter lze nalézt uvedenou metodikou odchylky v amplitudách jednotlivých harmonických tónů. Na základě analýzy bude „teoreticky možné“ uvést v soulad fyzikální a hudebně estetické pojmy.

Literatura:

  • V.Syrový, Malý slovník základních pojmů z hudební akustiky a hudební elektroniky (ISBN 80-85883-80-5), AMU, Praha 2001
  • V.Syrový, Hudební akustika (ISBN 80-7331-901-2), AMU, Praha 2003 RIV/61384984:51110/03:00000011
  • J.Štěpánek, O.Moravec, Barva hudebního zvuku a její slovní popis (ISBN 80-7331-031-7), AMU, Praha 2005 RIV/61384984:51110/05:000000xx
  • A.Melka, Základy experimentální psychoakustiky (ISBN 80-7331-043-0), AMU, Praha 2005
  • Prchal, J. Šimák, B.:Digitální zpracování signálů v telekomunikacích, ČVUT Praha 2001, ISBN 80-01-02149-1
  • Smékal, Z., Vích, R.: Zpracování signálů pomocí signálových procesorů, Raduix Praha 1998, ISBN 80-86031-18-7