Rotační energie a okamžitá rychlost na vozíčkové dráze
Vojtěch Stach, Michal Šerý
V tomto příspěvku si chceme všimnout vlivu rotační energie na rychlost pohybu vozíku na vozíčkové dráze. Nezbytnou roli přitom hraje úloha matematiky. Jak je to s matematikou při výuce fyziky dnes?
a) Matematika se zejména využívá při řešení fyzikálních úloh.
b) Matematika se užívá při laboratorních úlohách a ve fyzikálním praktiku.
c) Málo se využívá matematiky při řešení problémových úloh spojených s experimentem.
Zejména tato třetí možnost je při dnešní výuce na střední škole málo využívána. Argument, že experiment a příslušné matematické operace zaberou hodně času, je relativní, protože se při takto pojaté výuce probere a procvičí problematika zkoumaného jevu mnohem kvalitněji než provedením pouhého experimentu a nebo pouhého výpočtu. Pro ilustraci zde provedeme následující úlohu.
Po vodorovné dráze se pohybuje vozík (obr. 1), který se skládá z kolečka hmotnosti m2 a tělesa hmotnosti m1, které je na něm zavěšeno. Celková hmotnost vozíku je tedy . Vozík je tažen přes kladku hmotnosti m2 závažím hmotnosti m.
1) Uvolníme-li vozík v určité poloze, bude se pohybovat rovnoměrně zrychleně a po ujetí dráhy h nabude rychlosti v1.
2) Na vozík přidáme těleso hmotnosti M, takže celková hmotnost vozíku je . Hmotnost závaží na závěsu zvětšíme na . Po projetí dráhy h bude mít vozík rychlost v2.
obr. 1: Po vodorovné dráze se pohybuje vozík s proměnnou hmotností
Určete: Rychlosti v případech 1) a 2) porovnejte a případnou odchylku zdůvodněte.
Poznámka: Hmotnost závěsu zanedbáváme a pro kolečka předpokládáme moment setrvačnosti Ve skutečnosti má vozík dvě kolečka, která zde pro jednodušší výpočet neuvažujeme.
Řešení:
Vyjádříme pro případ 1) zákon zachování energie (tření neuvažujeme):
potenciální energie, uvolněná při pohybu závaží,
kinetická translační energie závaží o hmotnosti m a vozíčku o hmotnosti ,
rotační energie koleček, kde a .
Platí zákon zachování energie
a odtud
.
V případě 2) při použití zákona zachování energie stačí uvážit, že m se změní na a M se změní . Pro rychlost v2 pak dostaneme vztah
.
Srovnáme-li výrazy pro a dostaneme .
obr. 2: Fotografie vozíčkové soupravy s měřičem rychlosti
Rychlosti v1 a v2 se od sebe liší, protože jsme v případě 2) změnili hmotnost vozíku tak, jakoby hmotnosti m1 a m2 vykonávaly jen pohyby translační. Pokud by momenty setrvačnosti koleček byly nulové, rychlosti by se v obou případech rovnaly. Tuto skutečnost lze velmi snadno experimentálně ukázat na vozíčkové soupravě firmy Leybold pomocí elektronických stopek, nebo pomocí měřiče okamžité rychlosti vyvinutého na katedře fyziky Pedagogické fakulty JU, který je jednoduše připojen k počítači PC (obr. 2.).
Orientační měření z tohoto experimentu je uvedeno v následující tabulce.
Protokol o měření
v1 []
v2 []
č. m.
1
2
3
1
2
3
1
1,097
1,081
1,089
1,114
1,114
1,114
2
1,089
1,089
1,081
1,114
1,114
1,114
3
1,097
1,081
1,089
1,114
1,114
1,114
4
1,089
1,089
1,089
1,114
1,114
1,122
5
1,081
1,089
1,081
1,122
1,114
1,114
6
1,089
1,081
1,081
1,114
1,114
1,114
7
1,081
1,089
1,089
1,114
1,114
1,114
8
1,081
1,089
1,081
1,114
1,114
1,114
9
1,081
1,081
1,089
1,114
1,114
1,122
10
1,081
1,089
1,089
1,114
1,114
1,114
Průměr
1,086
1,086
1,086
1,114
1,114
1,115
Průměr
1,086
1,114
Literatura
1. Kašpar, E.: Didaktika fyziky, obecné otázky, SPN, Praha 1987
2. Stach, V.: Vývoj a úloha demonstračního experimentu ve vyučování fyzice, sborník ze semináře s mezinárodní účastí, Č. Budějovice 1995