Rota�n� energie a okam�it� rychlost na voz��kov� dr�ze
Vojt�ch Stach, Michal �er�
V tomto p��sp�vku si chceme v�imnout vlivu rota�n� energie na rychlost pohybu vo�z�ku na voz��kov� dr�ze. Nezbytnou roli p�itom hraje �loha matematiky. Jak je to s matematikou p�i v�uce fyziky dnes?
a) Matematika se zejm�na vyu��v� p�i �e�en� fyzik�ln�ch �loh.
b) Matematika se u��v� p�i laboratorn�ch �loh�ch a ve fyzik�ln�m praktiku.
c) M�lo se vyu��v� matematiky p�i �e�en� probl�mov�ch �loh spojen�ch s expe�rimentem.
Zejm�na tato t�et� mo�nost je p�i dne�n� v�uce na st�edn� �kole m�lo vyu��v�na. Argument, �e experiment a p��slu�n� matematick� operace zaberou hodn� �asu, je relativn�, proto�e se p�i takto pojat� v�uce probere a procvi�� problematika zkouma�n�ho jevu mnohem kvalitn�ji ne� proveden�m pouh�ho experimentu a nebo pouh�ho v�po�tu. Pro ilustraci zde provedeme n�sleduj�c� �lohu.
Po vodorovn� dr�ze se pohybuje voz�k (obr. 1), kter� se skl�d� z kole�ka hmotnosti m2 a t�lesa hmotnosti m1, kter� je na n�m zav�eno. Celkov� hmotnost voz�ku je te�dy
. Voz�k je ta�en p�es kladku hmotnosti m2 z�va��m hmotnosti m.
1) Uvoln�me-li voz�k v ur�it� poloze, bude se pohybovat rovnom�rn� zrychlen� a po ujet� dr�hy h nabude rychlosti v1.
2) Na voz�k p�id�me t�leso hmotnosti M, tak�e celkov� hmotnost voz�ku je
. Hmotnost z�va�� na z�v�su zv�t��me na
. Po projet� dr�hy h bude m�t voz�k rychlost v2.
obr. 1: Po vodorovn� dr�ze se pohybuje voz�k s prom�nnou hmotnost�
Ur�ete: Rychlosti v p��padech 1) a 2) porovnejte a p��padnou odchylku zd�vodn�te.
Pozn�mka: Hmotnost z�v�su zanedb�v�me a pro kole�ka p�edpokl�d�me moment se�trva�nosti
�Ve skute�nosti m� voz�k dv� kole�ka, kter� zde pro jedno�du��� v�po�et neuva�ujeme.
�e�en�:
Vyj�d��me pro p��pad 1) z�kon zachov�n� energie (t�en� neuva�ujeme):
�������������������������������� potenci�ln� energie, uvoln�n� p�i pohybu z�va��,
������ kinetick� transla�n� energie z�va�� o hmotnosti m a voz��ku o hmotnosti
,
� rota�n� energie kole�ek, kde
�a
.
Plat� z�kon zachov�n� energie
������
a odtud
����������������������������������������������������
.
V p��pad� 2) p�i pou�it� z�kona zachov�n� energie sta�� uv�it, �e m se zm�n� na
�a M se zm�n�
. Pro rychlost v2 pak dostaneme vztah
�������������������������������������
.
Srovn�me-li v�razy pro
�a
�dostaneme
.
obr. 2: Fotografie voz��kov� soupravy s m��i�em rychlosti
Rychlosti v1 a v2 se od sebe li��, proto�e jsme v p��pad� 2) zm�nili hmotnost voz�ku tak, jakoby hmotnosti m1 a m2 vykon�valy jen pohyby transla�n�. Pokud by momen�ty setrva�nosti kole�ek byly nulov�, rychlosti by se v obou p��padech rovnaly. Tuto skute�nost lze velmi snadno experiment�ln� uk�zat na voz��kov� souprav� firmy Leybold pomoc� elektronick�ch stopek, nebo pomoc� m��i�e okam�it� rychlosti vy�vinut�ho na kated�e fyziky Pedagogick� fakulty JU, kter� je jednodu�e p�ipojen k po��ta�i PC (obr. 2.).
Orienta�n� m��en� z tohoto experimentu je uvedeno v n�sleduj�c� tabulce.
Protokol o m��en�
v1 [
]
v2 [
]
�. m.
1
2
3
1
2
3
1
1,097
1,081
1,089
1,114
1,114
1,114
2
1,089
1,089
1,081
1,114
1,114
1,114
3
1,097
1,081
1,089
1,114
1,114
1,114
4
1,089
1,089
1,089
1,114
1,114
1,122
5
1,081
1,089
1,081
1,122
1,114
1,114
6
1,089
1,081
1,081
1,114
1,114
1,114
7
1,081
1,089
1,089
1,114
1,114
1,114
8
1,081
1,089
1,081
1,114
1,114
1,114
9
1,081
1,081
1,089
1,114
1,114
1,122
10
1,081
1,089
1,089
1,114
1,114
1,114
Pr�m�r
1,086
1,086
1,086
1,114
1,114
1,115
Pr�m�r
1,086
1,114
Literatura
1. Ka�par, E.: Didaktika fyziky, obecn� ot�zky, SPN, Praha 1987
2. Stach, V.: V�voj a �loha demonstra�n�ho experimentu ve vyu�ov�n� fyzice, sborn�k ze semin��e s mezin�rodn� ��ast�, �. Bud�jovice 1995