Školský pokus jako rekonstrukce fyzikálního historického experimentu
Milena Kušnerová
Vysvětlení podstaty jevů souboru pokusů
„Velmi zajímavý a zvláštní případ rezonance můžete pozorovat, zhotovíte-li si následující zařízení. Natáhněte vodorovně nit a zavěste na ni tři kyvadla, z nichž dvě jsou kratší, avšak stejně dlouhá, a jedno delší. Nyní vychylte a pusťte jedno z krátkých kyvadel. Po několika sekundách uvidíte, jak druhé stejně dlouhé kyvadlo začne kmitat. Jeho amplituda se stále zvětšuje, takže za chvíli již není možno poznat, které z kyvadel začalo pohyb jako prvé. Oč zde jde? Kyvadla stejné délky mají stejnou periodu vlastních kmitů, prvé kyvadlo tedy rozkmitá druhé a posléze se kmity přenášejí od jednoho kyvadla na druhé nití, která je spojuje. Na niti ovšem visí ještě jedno kyvadlo odlišné délky. Co se s ním bude dít? S tímto kyvadlem se nestane nic, jeho perioda je jiná, a proto je kratší kyvadlo nerozkmitá. Třetí kyvadlo se podílí na „přelévání“ energie z jednoho kyvadla na druhé, ale samotného pohybu se vůbec nezúčastní.“ [1]
Když si pokus v duchu uvedené citace skutečně provedeme (tyč upevněnou ve vodorovné poloze a tři závažíčka na provázcích si může doma improvizovat každé malé děcko), zjistíme, že se i se třetím kyvadlem cosi děje. A právě o ono „cosi“ je pokus ještě zajímavější a zvláštnější.
Legendární autoři byli totiž natolik zacíleni na pozorování rezonančního jevu (či výstižněji jeho „nastartování“), kdy je u dvou matematických kyvadel srovnatelných, popř. dokonce stejných vlastních úhlových frekvencí rezonance přesvědčivě pozorovatelná, že kmity třetího spřaženého (vázaného) kyvadla s výrazně odlišnou vlastní úhlovou frekvencí možná podcenili fyzikálně – neúmyslně (přesně důsledný recept na uspořádání experimentu totiž chybí), možná přehlédli metodicky – záměrně, rozhodně však jevově zanedbali. Proč je nechceme zanedbat my?
Spřažené (vázané) kmity jsou důležitým mostem pro pochopení souvislostí mezi jevy kmitání a vlnění. Existují historické pokusy, které můžeme právem nazvat mosty spojujícími původně odděleně se vyvíjející obory fyziky. Např. Öerstedův pokus jako významný mezník společného výzkumu elektrického a magnetického pole atd… Čí jméno nese asi zrovna náš pokus se spřaženými (vázanými) oscilátory není zřejmě tak jednoznačné, nicméně nahlédnout do dějin fyziky a zmínit se o tom svým žákům (studentům), lze pokládat za užitečný moment, zpestřující a obohacující běžnou výuku. S nejvyšší pravděpodobností jméno Newtonovo, tedy alespoň podle mého názoru. „Newtonova metóda spočívala v tom, že zovšeobecnením experimentálnych faktov dospel k malému počtu postulátov alebo axióm, ako ich sám nazýval. Z nich mali deduktívne vyplynúť všetky fyzikálne zákony…“ [2]
Zákon zachování celkové mechanické energie studoval ve svých Rozpravách sice už Galilei, a to pomocí kmitů matematického kyvadla, nicméně až Newton ve své druhé knize Matematických principií přírodní filozofie zákony pohybu matematického kyvadla zpřesnil, nu a ve své třetí knize jako první řešil a formuloval zákon akce a reakce (na rozdíl např. od Hooka nejen experimentálně, ale i matematicky), takže bylo možné přejít od dynamiky jediného tělesa k dynamice soustavy těles. Bez pochopení podstaty vzájemného silového působení a zákona zachování hybnosti a zákona zachování energie (od translačního přes rotační až po kmitavý pohyb) není cesty k pochopení buzených (vynucených) kmitů a poté i k pochopení jejich speciálního případu rezonance. Kde je problém? S tvrzením, že Newtonovo jablko, padajíc volným pádem, je přitahováno k Zemi, souhlasí všichni žáci (studenti), avšak s tvrzením, že i jablko přitahuje Zemi, souhlasí poněkud rozpačitě. Odpoví nám, že moc pěkné jablko může mít sice i čtvrt kila, ale zeměkoule má cca . Tak jaképak vzájemné silové působení? Podobné dilema nastává i v našem diskutovaném případě, kdy při výkladu vynucených (buzených) kmitů ovlivňování původního oscilátoru rezonátorem a zpětný přenos (přelévání) energie na něj jaksi apriori neuvažujeme:
„Těleso nebo soustavu schopnou kmitání lze rozkmitat i jinak. Postaráme-li se o to, aby část energie soustavy, která již kmitá a kterou již nazýváme oscilátor, přecházela na jinou soustavu, která je však dosud v klidu a kterou nazýváme rezonátor, rozkmitá se i rezonátor. Kmity, které vzniknou tímto způsobem, nazýváme nucené. Způsob, jak je proveden přenos energie z oscilátoru na rezonátor, se nazývá vazba obou soustav. Nucené kmity hmotného bodu (tělesa) vznikají tedy, působí-li na těleso kromě elastické nebo kvazielastické síly a odporů časově proměnná síla… Působením periodické síly vznikají harmonické nucené kmity téže frekvence W (jako má budící oscilátor). Amplituda nucených kmitů je přímo úměrná amplitudě budící síly a nepřímo úměrná frekvenci oscilátoru. Je tím větší, čím menší je rozdíl mezi frekvencí budící síly a vlastní frekvencí oscilátoru a čím menší je útlum. Časové rozvinutí nucených kmitů v ustáleném stavu je tedy sinusovka s amplitudou nucených kmitů Av, s úhlovou frekvencí W a fázovým posunutím F.“ [3]
; ,
kde a......... zrychlení vnější, kmity budící síly
w........ vlastní úhlová frekvence rezonátoru
W........ úhlová frekvence budícího oscilátoru
d......... koeficient tlumeníCo tedy od třetího matematického kyvadla spřažené soustavy vlastně očekáváme? Extrémy. Buď nic, protože nesplňuje podmínky rezonance (především délka jeho závěsu je odlišná od délek rezonujících kyvadel), anebo kmity vynucené, poslušně kopírující kmity budícího oscilátoru v sinusovce. A co skutečně pozorujeme? Ani jedno, ani druhé. Třetí oscilátor sice kmitá, ale jakoby „v rázech“, jeho amplituda pulsuje v čase. Názorněji spřáhneme pouze dvě matematická kyvadla výrazně odlišných délek, zatížených závažími stejné hmotnosti. Budící oscilátor si kmitá harmonicky jakoby sám pro sebe, rezonátor rezonuje jakoby „jednostranně“. Proč?
Diskusí na téma vynucené kmity existuje v odborné literatuře poměrně dost. Ale jak z nich nastudovat a vydedukovat jev naší „částečné“ rezonance? Stručně:
· Je-li frekvence budící síly v porovnání s vlastní frekvencí kmitů soustavy malá, amplituda nucených kmitů se přibližně rovná tzv. statické výchylce
.
· Je-li frekvence budící síly v porovnání s vlastní frekvencí kmitů soustavy velká, amplitudy nucených kmitů budou malé.
Poměr maximální amplitudy nucených kmitů (ke které dochází právě při rezonanci, při srovnatelné hodnotě obou úhlových frekvencí) k statické výchylce je výhradní záležitostí tlumení soustavy (tj. útlumu, tzv. dekrementu útlumu).
A jak je to s fází nucených kmitů?
· Je-li úhlová frekvence budících kmitů dostatečně malá v porovnání s vlastní frekvencí kmitů, fáze nucených kmitů se téměř shoduje s fází budící síly.
· Je-li úhlová frekvence budících kmitů dostatečně velká v porovnání s vlastní frekvencí kmitů, fáze nucených kmitů je téměř opačná k fázi budící síly.
· Pokud si jsou obě frekvence rovny, anebo jsou alespoň velmi blízké, je fáze nucených kmitů o zpožděna za fází budící síly.
Jinými slovy: odpověď jsme v teorii buzených kmitů nenašli. Ať je fázový posun takový či onaký a amplitudy buzených kmitů relativně malé nebo relativně velké,, rozhodně však nepulsují v čase. Jedině při hledání odpovědi v praxi, v experimentální činnosti, můžeme být úspěšnější. Zjistíme totiž, že se vznik a počet rázů u spřažených oscilátorů dá ovlivňovat těsností vazby. U vázaných oscilátorů vznikají zázněje tedy nikoliv „rozladěním“, ale vazbou, a to nejčetnější rázy vazbou co nejtěsnější! Vazba hraje u spřažených oscilátorů velmi důležitou roli!
Feynman si s podobnou otázkou matematické vize, která se na složitou fyzikální realitu nedá jednoznačně „napasovat“, poradil velice lakonicky: „Ak nastavíme W tak, aby sa presne rovnalo w, tak amplitúda oscilátora by mala byť nekonečná, čo je nemožné. Príčinou je, že naša rovnica vtedy prestane platit. Prejavia sa dodatočné členy, ktoré zodpovedajú treniu a ďalším silám, ktoré nie sú v rovnici, ale ktoré sa vyskytujú v reálnom svete. Preto sa amplitúda nezväčší z nejakého dôvodu do nekonečna. Napríklad preto, že sa pružina roztrhne!“ [6]
Nezastupitelnou úlohou učitele fyziky budiž tedy přistupovat k jednotlivým problémům konkrétní didaktiky fyziky s nadhledem, učit žáky (studenty) nejen fyzikálním vědomostem a dovednostem, ale především fyzikálnímu myšlení a inspirovat je k činnostem tvůrčího (ve školských podmínkách výstižněji řečeno hravého) charakteru.
Potřeby, příprava a provedení souboru pokusů
Pokus č. 1: Na vodorovnou tyč (kovovou, dřevěnou) zavěsíme vedle sebe do nepříliš velké vzdálenosti dvě matematická kyvadla, tj. dvě závažíčka (kovové kuličky) nestejné hmotnosti na niti nestejné délky. Kyvadlo na delším závěsu vychýlíme a rozkmitáme kolmo k původní rovině závěsů. Pozorujeme, zda a jak se rozkmitá i druhý oscilátor. Poté pokus opakujeme s obměnami: vychýlíme kyvadlo na kratším závěsu…, závaží druhého oscilátoru vyměníme za závaží o stejné hmotnosti a opakujeme obě varianty předchozího provedení…, závěs druhého oscilátoru vyměníme za závěs stejné délky a opakujeme opět vychýlení a rozkmitání jednoho z oscilátorů…
Pokus č. 2: Na vodorovnou tyč (kovovou, dřevěnou) zavěsíme vedle sebe do nepříliš velké vzdálenosti dvě matematická kyvadla, tj. dvě závažíčka (tyčové magnety obrácené stejnými póly k sobě) nestejné hmotnosti na bifilární kovové závěsy nestejné délky. Kyvadlo na delším závěsu vychýlíme a rozkmitáme kolmo k původní rovině závěsů. Pozorujeme, zda a jak se rozkmitá i druhý oscilátor. Poté pokus opakujeme s obměnami: vychýlíme kyvadlo na kratším závěsu…, závaží druhého oscilátoru vyměníme za závaží o stejné hmotnosti a opakujeme obě varianty předchozího provedení…, závěs druhého oscilátoru vyměníme za závěs stejné délky a opakujeme opět vychýlení a rozkmitání jednoho z oscilátorů…
Pokus č. 3: Na vodorovnou tyč (kovovou, dřevěnou) zavěsíme vedle sebe do nepříliš velké vzdálenosti dvě matematická kyvadla, tj. dvě závažíčka (kovové kuličky) nestejné hmotnosti na niti nestejné délky. Niti spojíme v místech o stejné vzdálenosti od vodorovné tyče pružinkou. Kyvadlo na delším závěsu vychýlíme a rozkmitáme kolmo k původní rovině závěsů. Pozorujeme, zda a jak se rozkmitá i druhý oscilátor. Poté pokus opakujeme s obměnami: vychýlíme kyvadlo na kratším závěsu…, závaží druhého oscilátoru vyměníme za závaží o stejné hmotnosti a opakujeme obě varianty předchozího provedení…, závěs druhého oscilátoru vyměníme za závěs stejné délky a opakujeme opět vychýlení a rozkmitání jednoho z oscilátorů…
Pokus č. 4: Na vodorovnou tyč (kovovou, dřevěnou) zavěsíme vedle sebe do nepříliš velké vzdálenosti dvě matematická kyvadla, tj. dvě závažíčka (kovové kuličky) nestejné hmotnosti na niti nestejné délky. Niti spojíme v místech o stejné vzdálenosti od vodorovné tyče nití, na kterou zavěsíme závažíčko o relativně menší hmotnosti (jde vpodstatě o třetí oscilátor soustavy). Kyvadlo na delším závěsu vychýlíme a rozkmitáme kolmo k původní rovině závěsů. Pozorujeme, zda a jak se rozkmitá i druhý oscilátor. Poté pokus opakujeme s obměnami: vychýlíme kyvadlo na kratším závěsu…, závaží druhého oscilátoru vyměníme za závaží o stejné hmotnosti a opakujeme obě varianty předchozího provedení…, závěs druhého oscilátoru vyměníme za závěs stejné délky a opakujeme opět vychýlení a rozkmitání jednoho z oscilátorů…
Pokus č. 5: Na vodorovnou tyč (kovovou, dřevěnou) zavěsíme vedle sebe do nepříliš velké vzdálenosti dvě matematická kyvadla, tj. dvě závažíčka (kovové kuličky) nestejné hmotnosti na niti nestejné délky. Niti spojíme v místech o stejné vzdálenosti od vodorovné tyče napnutou nití. Kyvadlo na delším závěsu vychýlíme a rozkmitáme kolmo k původní rovině závěsů. Pozorujeme, zda a jak se rozkmitá i druhý oscilátor. Poté pokus opakujeme s obměnami: vychýlíme kyvadlo na kratším závěsu…, závaží druhého oscilátoru vyměníme za závaží o stejné hmotnosti a opakujeme obě varianty předchozího provedení…, závěs druhého oscilátoru vyměníme za závěs stejné délky a opakujeme opět vychýlení a rozkmitání jednoho z oscilátorů…
Pokus č. 6: V návaznosti na pokus č. 5: „...místo příčné niti uvážeme slabou dřevěnou tyčinku (špejli). Pod kyvadla položíme arch papíru, na který nakreslíme dva čtverce (viz obr.) umístěné tak, aby kyvadla směřovala do jejich středů.
1. Rozkýváme kyvadlo 1 vychýlením do bodu a. Kýve nejprve po úhlopříčce a kyvadlo 2 se uvádí pozvolna do kývání ve směru I. Kyvadlo 1 přechází při dalším kývání elipsovitým pohybem do kývání ve směru II. a kyvadlo 2 nabude nejdelších kyvů ve směru I. Nato se kyvadlo 1 vrací zase zpět do kývání po úhlopříčce a kyvadlo 2 kyvy zkracuje, až se úplně zastaví. Děj se pak stále opakuje.
2. Obě kyvadla vychýlíme do bodu b a současně je pustíme. Kývají nejprve po úhlopříčkách, pak přecházejí do kývání v úzkých elipsách, které se stále rozšiřují. Přejdou pak do kruhů, které se mění zase v elipsy, načež nastane kývání zase po úhlopříčkách, ale kolmých k předešlým. Děj se pak obrátí a dále několikrát opakuje.“ [4]
Pokus č. 7: Na vodorovnou tyč (kovovou, dřevěnou) zavěsíme vedle sebe do stejných, nepříliš velkých vzdáleností tři matematická kyvadla, tj. tři závažíčka (kovové kuličky) nestejné hmotnosti na niti nestejné délky. Kyvadlo na nejdelším závěsu vychýlíme a rozkmitáme kolmo k původní rovině závěsů. Pozorujeme, zda a jak se rozkmitají i druhý a třetí oscilátor. Pokus opakujeme s obměnami rozkmitání kratšího… a poté i nejkratšího oscilátoru… Ve variantách experimentu můžeme pokračovat tak, že dva ze tří nestejně dlouhých oscilátorů mají stejnou hmotnost…, že všechny tři nestejně dlouhé oscilátory mají stejnou hmotnost…, dále že dva ze tří oscilátorů mají stejnou délku závěsu, avšak různé hmotnosti závaží…, dvě stejné hmotnosti závaží…, stejné hmotnosti závaží… Konečně pak pro případ stejné délky závěsů u všech tří oscilátorů volíme postupně možnosti závaží různých hmotností…, dvou stejných hmotností…, hmotností stejných. Jako vazbu mezi oscilátory použijeme např. napnutou nit (viz. uspořádání pokusu č. 5).
Poznámka: S ohledem na potřebu posilování mezipředmětových vztahů využijeme znalosti kombinatoriky, je-li ovšem výuka matematiky a fyziky na dané SŠ časově v souladu.
Pokus č. 8: „Ve starších kabinetech se vyskytoval hotový přístroj, který obsahuje kyvadla různých délek, kyvadlo složené, u něhož je několik kuliček upevněno na témže závěsu v různých vzdálenostech od místa závěsu, a kyvadlo fyzické. Složeným kyvadlem se demonstruje vzájemné ovlivňování částic tělesa: Částice bližší ose by samy o sobě jako matematická kyvadla kývala s kratší dobou kyvu než částice vzdálenější. Doba kyvu fyzického kyvadla je rovna době kyvu některé částice na svislé těžnici, která by kývala jako matematické kyvadlo se stejnou dobou kyvu. Vzdálenost této částice od osy fyzického kyvadla je rovna redukované délce fyzického kyvadla.“ [5]
Pokus se složeným kyvadlem srovnáme s předchozími experimenty, (nicméně ve všech případech jde o kmitání vázaných soustav, soustav s více stupni volnosti, a to s tolika stupni volnosti, kolik těles v soustavě kmitá).
Poznámka: Abychom uspořili čas při přípravě experimentů, můžeme si vyrobit universální závěs, kde jsou na každém např. ze tří spřažených kyvadel délky L smyčky pro zavěšování závaží ve vzdálenosti , a L od vodorovné tyče. Do smyček můžeme zavěšovat závažíčka s háčky v počtu např. 1 ks, 2 ks, 3 ks podle momentální potřeby té které demonstrace (viz obr.).
Využití ve výuce
Na ZŠ (v současné 9. třídě jako rozšiřující učivo, lze doporučit pouze k předvedení některých pokusů souboru za účelem motivace ke studiu základů fyziky, ev. lze zařadit v zájmovém fyzikálním kroužku zadáním za domácí experimentální samostudium a uzavřením diskusí s ohledem na věkové zvláštnosti dětí).
Na SŠ (v současných SŠ značně diferencovaná výuka fyziky, lze doporučit k předvedení všech pokusů souboru za účelem názorného objasnění výkladu třetího Newtonova zákona akce a reakce, zákona zachování celkové mechanické energie izolované soustavy, zákona zachování hybnosti, vazby mechanické, vazby magnetickým polem, vazby volné a těsné, spřažených (vázaných) kmitů tlumených, jevu nucených (buzených) kmitů, jevu rezonančního a při větším počtu vázaných oscilátorů i jevu vlnění).
Na VŠ (především v přípravě budoucích učitelů fyziky, a to v rámci praktika školních pokusů, lze doporučit i v rámci obecné fyziky k předvedení některých pokusů jako doprovodných k matematickému (a to analytickému i grafickému) popisu kmitů buzených a jevu rezonance).
Literatura
1. Landau, L., D., Kitajgorodskij, A., I.: Fyzika pro každého. Horizont, Praha 1975
2. Zajac, R., Šebesta, J.: Historické pramene súčasnej fyziky 1., Od Aristotela po Boltzmanna,. Alfa, Bratislava 1990
3. Hlavička, A. a kol.: Fyzika pro pedagogické fakulty. SPN, Praha 1971
4. Halada, V.: Fysika v pokusech, Mladá fronta, Praha 1952
5. Kašpar, E., Vachek, J.: Pokusy z fyziky na středních školách, 1. díl, SPN, Praha 1967
6. Feynman, R., P., Leighton, R., B., Sands, M.: Feynmanove prednášky z fyziky, Alfa, Bratislava 1980